مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان در هفته دولت: 

پارک اقتصاد دیجیتال در هرمزگان راه‌اندازی می‌شود/ ابلاغ  ۴۱۵ کیلومتر فیبرنوری برای هرمزگان 


نویسنده: سامیه طهورنیان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان به مناسبت هفته ی دولت در نشست خبری گفت:  هرمزگان در سه محور شبکه ملی اطلاعات،  دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال در دسته استان های پیشتاز است. اجرای ۴۱۵ کیلومتر فیبر نوری به مخابرات استان ابلاغ شده و ده سایت نسل پنج تلفن‌همراه در شهربندرعباس نصب و راه اندازی می شود. 
به گزارش صبح ساحل، «احد قویدل» در این نشست به تبیین نقشه راه برای پیشبرد اهداف کلان وزارت در استان‌ها به سه محور اصلی و کلیدی مورد توجه وزارت اشاره کرد و گفت:«هر استان با توجه به ظرفیت‌های بومی خود سه محور شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های سال جدید در استان قرار داده است». 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان تشریح کرد:«طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) با هدف دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، از آغاز دولت سیزدهم در وزارت ارتباطات آغاز شد».
احد قویدل افزود:«این وزارتخانه تصمیم گرفته این طرح پر هزینه، سخت و البته ملی را در دستور کار خود قرار دهد و در کمترین زمان ممکن آن را اجرایی کند. بهره‌برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری نیاز به فرصتی ۱۰ ساله داشت».
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان خاطر نشان کرد:«اجرایی شدن طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش کیفیت خدمات، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتال، توسعه اینترنت نسل پنجم، رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش هزینه انرژی منجر می‌شود».
 
  
احداث پارک اقتصاد دیجیتال در هرمزگان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت:« اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال کشور رشد کند، بایستی مسایل به شرکت های دانش بنیان داده شود تا حل کنند.  بنابر آمار و ارقام‌ها و بررسی شاخص های مختلف کشورهای دنیا بر اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری مفصلی کرده‌اند، بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند، در کشور ما نیز برندهای بزرگی در این حوزه فعالیت می‌کنند و به عبارتی آینده کشور در این حوزه است». احد قویدل اضافه کرد:«ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در هرمزگان، موجب تحول در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی می شود». 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در رابطه با احداث فیبرنوری در هرمزگان گفت:«با توجه به پیشنهاد ارائه شده از سوی این اداره کل درخصوص ضرورت اتصال 50سایت تلفن همراه روستایی در استان به شبکه فیبر نوری، ابلاغ اجرای فیبرنوری در روستاهای هدف توسط ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرکت مخابرات ایران صورت گرفت».
 
ارتقای کیفیت اینترنت در سراسر استان
احد قویدل افزود:«همواره در تلاش برای رفع موانع پیش روی توسعه ارتباطات و دسترسی تمام شهرها و مناطق روستایی به ارتباطات هستیم و بر این باوریم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی موجب شکوفایی اقتصادی در روستاها می‌شود».
وی تصریح کرد:« با تحقق این امر، نسل سوم و چهارم تلفن همراه در ۹٠ روستا بالای بیست خانوار انجام شده که ۶۱ روستا ارتقای تجهیزات بوده و ۲۹ روستا هم دارای دکل و سایت جدید شده اند.  مجموع هزینه های آن ۱۱۹ میلیارد تومان اعلام شده است». 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هرمزگان افزود:«به منظور کاهش بیشتر شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا اجرای پروژه فیبر نوری روستایی (تار) به میزان 415 کیلومتر در شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمیر، میناب، رودان، بشاگرد و بندرجاسک اجرا می شود پیش از این نیز ۱۵۰ کیلومتر فیبرنوری در شهرهای بندرعباس و خمیر نصب شده بود و در حال حاضر تعداد پورت های فیبرنوری در سایر شهرهای هرمزگان به مجموع ۱۳۲۴۰ پورت می رسد».
وی خاطرنشان کرد:«با اجرای پروژه فیبر نوری روستایی (تار) دسترسی به شبکه ملی اطلاعات برای مجموع 4 هزار و 121 خانوار روستایی با جمعیتی بیش از 15 هزار نفر میسر خواهدشد».
این مقام مسئول تصریح کرد:«ارزش اجرای خرید خدمات فیبر نوری از سوی وزارت ارتباطات در این پروژه بالغ بر 700 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی (uso) تامین شده است». 
 
رونمایی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان در رابطه با توسعه دولت الکترونیک گفت:«پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی مردم روز به روز بیشتر می شود و با توجه به افزایش نیازهای مردم، استفاده از فناوری های به روز و خدمات الکترونیک بسیار کارآمد است». 
قویدل تاکید کرد:« دولت همواره تلاش کرده که بتواند تمامی خدماتی که از طریق دستگاه های مختلف به متقاضیان ارائه می شود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گرد هم بیاورد و تا جای ممکن، ارائه خدمات به صورت اینترنتی صورت گیرد تا در وقت و انرژی صرفه جویی شود و در این راستا،  پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با نام سامانه my.gov.ir را راه اندازی کرده که نسخه نهایی آن در پایان شهریور ماه، نهایی و رونمایی می شود». 
 
بندرعباس هفتمین شهر دارای اینترنت نسل پنجم در کشور
احد قویدل با اشاره به حمایت مهدی دوستی استاندار هرمزگان در پی نصب و راه‌اندازی ۳ سایت نسل پنج تلفن‌همراه در شهربندرعباس گفت: «استقرار فناوری نسل پنجم تلفن همراه از اقدامات ارزنده شرکت ایرانسل در بندرعباس است.
وی هدف این برنامه را تقویت خدمات زیرساختی شبکه تلفن همراه در استان دانست و ادامه داد: مناطق الهیه جنوبی؛ فاز اول پیامبر اعظم و محدوده چهارراه نخل ناخدا محل اجرای سایت های مرحله اول این برنامه بودند».
احد قویدل تصریح کرد:«بزودی ۱۰ سایت دیگر در استان راه اندازی خواهدشد که ۴ سایت در بندرعباس و ۶ سایت در سایر شهرستان ها مستقر می شود و مهمترین کاربرد استقرار این سایت ها در بندرعباس، تقویت کیفیت پهنای باند سیار، ارتقاء سرعت و پایداری بیشتر ارتباطات نسبت به نسل های قبلی تلفن همراه است». 
گفتنی است که بندرعباس هفتمین شهر در کشور است که دارای نسل پنجم اینترنت تلفن همراه شده که در بین کلانشهرهای کشور این مسئله یک امتیاز است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها